На почетокот на јуни, германскиот Бундестаг одобри создавање на посебен фонд од 100 милијарди евра. Оваа значителна сума ќе оди за повторно вооружување на Бундесверот.
„Потребен ни е борбено подготвен, ултрамодерен, напреден Бундесвер кој сигурно ќе не заштити. Ни требаат авиони што летаат, бродови што пловат и војници кои се најдобро опремени за борбени мисии. Затоа ќе создадеме посебен фонд за Бундесверот и ќе му одвоиме 100 милијарди евра од федералниот буџет за 2022 година, кои ќе ги потрошиме за потребните инвестиции и набавка на оружје. Отсега годишно ќе инвестираме повеќе од два отсто од БДП во нашата одбрана. Дами и господа, апелирам до сите фракции во Бундестагот: да го поправиме специјалниот фонд во основниот закон“.
Германскиот канцелар Олаф Шолц го кажа сето тоа од говорницата на германскиот парламент на 27 февруари, три дена по почетокот на војната во Украина. Пратениците ги поздравија зборовите на канцлерот со громогласен аплауз, а новинарите побрзаа да известуваат за почетокот на „историската пресвртница“ во германската одбранбена политика, која до тој момент беше позната по воздржаноста која се граничи со пацифизмот. Но, од самиот почеток, се тргна некако наопаку. Речиси веднаш стана јасно дека државата всушност нема дополнителни сто милијарди за специјалниот фонд за одбрана. Се предлага парите да се земаат на кредит, а всушност тоа ќе биде паралелен буџет кој се протега на неколку години. Беше неопходно да се поправи специјалниот фонд во главниот закон исклучиво од финансиски и правни причини – за да може да се заобиколат сегашните ограничувања за државното задолжување.
Тогаш на владата и требаше долго време да одлучи на што да ги потроши парите и преговараше со опозиционерите од конзервативниот блок ЦДУ/ЦСУ, чии гласови беа потребни за промена на уставот. Одбраната, како што се испостави, германските политичари ја разбираат многу широко, затоа, покрај самото оружје, беше предложено да се распределат средства од фондот за различни цели – од сајбер безбедност и поддршка за сојузниците до дипломатија, спречување конфликти и помош за земјите во развој. На почетокот на јуни Бундестагот, со гласовите на 590 пратеници, во трето читање усвои нов закон за формирање „специјален фонд на Бундесверот“. Против гласаа само Левичарската партија, половина од фракцијата АфД, неколку пратеници од СПД и Зелените и еден претставник на ЦДУ/ЦСУ.
На крајот, беше одлучено сите сто милијарди да се насочат исклучиво за потребите на армијата – ова беше главното и категорично барање на ЦДУ/ЦСУ, поради што, всушност, преговорите се одолговлекуваа толку долго. Конзервативците поставија и уште еден услов: во Основниот закон да се впише обврската да се трошат за одбрана најмалку 2% од БДП што ги бара НАТО. Ова барање беше исполнето, но само делумно – обврската беше фиксирана, но не во Уставот, туку во законот за специјалниот фонд, што укажува дека токму посебниот фонд е тој што ќе треба да ги обезбеди истите овие 2% во следните пет години.
Ако сметаме според стандардите на НАТО, кои земаат предвид различни скриени трошоци, тогаш одобрениот германски буџет за одбрана за оваа година изнесува повеќе од 50 милијарди евра. Два отсто од германскиот БДП минатата година изнесува околу 71 милијарда. Значи, парите од специјалниот фонд, ако се развлечат рамномерно, само за пет години, ќе бидат доволни да се покрие разликата што недостига од 20 милијарди. А потоа законот само вели дека по исцрпувањето на специјалниот фонд, од редовниот државен буџет ќе се издвојуваат средства „за обезбедување на борбените способности на Бундесверот и придонесот на Германија кон сегашните потенцијални цели на НАТО“.
Четири димензии
Шпигел тврди дека Министерството за одбрана не се надевало на ништо кога предлагало да се создаде посебен фонд, а руската специјална операција неколку месеци подоцна „го направила незамисливото замисливо“. Договорот на новата владејачка коалиција вклучуваше обврска за спроведување на најмалку два одбранбени проекти за кои нашироко се дискутираше во Германија – замена на застарените ловци-бомбардери Торнадо што се користат како носачи на американски нуклеарни бомби во Германија и вооружување на беспилотни летала Херон ТП, кои се сега исклучиво извидување во Бундесверот.задачи. И тоа не ги смета сите други тековни одбранбени проекти.
Медиумите на почетокот на оваа година објавија дека при одлучувањето за замена за Торнадо, Берлин очигледно бил склон да купува скапи американски F-35. Овој избор, пак, предизвика загриженост во Париз – Французите се плашеа дека, откако го добија F-35, Германците ќе се повлечат од заедничкиот проект на перспективниот европски ловец FCAS, кој исто така бара значителни финансиски инвестиции. Но, на крајот, листата, одобрена од Бундестагот заедно со законот за специјалниот фонд, ги вклучуваше F-35 и FCAS и сите други германски „суштински“ потреби за оружје, за кои секогаш немаше доволно пари. Повеќе од 18 милијарди евра од специјалниот фонд се планира годинава да се потрошат за проширување на финансирањето на ставките кои се веќе вклучени во буџетот за одбраната, а дополнително од следната година треба да одат и нови нарачки.
Листата на проекти за финансирање е поделена на четири „димензии“, а во неа најскапа се покажа „димензија воздух“ – речиси 33,5 милијарди евра, не сметајќи ги овогодинешните трошоци. Парите ќе бидат наменети за новите ловци Eurofighter ECR и F-35, за купување хеликоптери, вклучувајќи ги американските транспортни хеликоптери CH-47F Chinook, FCAS и европскиот проект за противракетна одбрана TWISTER, системи за противвоздушна одбрана и радари, беспилотни летала со долг дострел, авиони за разузнавање, како и системско набљудување на вселената.
Втората „димензија“ во однос на средствата е „менаџмент и дигитализација“. За него од следната година ќе се потрошат речиси 21 милијарда евра. Главниот проект овде ќе биде таканаречената програма за дигитализација на копнените операции, чија суштина е широко распространето воведување на современи електронски средства за борба и контрола на опремата, анализа на информации, тактичка комуникација и интеракција со другите единици во трупите. Резултатот треба да биде формирање на три целосно „дигитализирани“ механизирани дивизии во Бундесверот. Дополнително, се очекуваат инвестиции во армиската ИТ инфраструктура, комуникациските мрежи и вселенските комуникации.
Копнената димензија вклучува модернизација и доопремување на 350 пешадиски борбени возила „Пума“ купени од Бундесверот според стандардите на силите за брза реакција на НАТО, набавка на уште една група пешадиски борбени возила, нови тешки оклопни транспортери и обновување на флотата од други оклопни возила, како и финансирање на германско-францускиот проект на перспективниот главен тенк MGCS. Сето ова ќе чини вкупно 16,6 милијарди евра.
Најмалку ќе чини „морската димензија“ – нешто помалку од девет милијарди. Покрај проектот Ф126 повеќенаменски фрегати и корвети К130 кои веќе се вклучени во буџетот за одбрана, како и подморницата U212CD што се развива заедно со Норвешка, оваа сума ќе биде потрошена за противбродски ракети и проектили за вооружување подморници, сонарни системи, и повеќенаменски бродови. Дополнително, надвор од четирите димензии, ќе бидат издвоени речиси две милијарди повеќе за разновидна опрема, вклучително и пешадијата на војникот на иднината, а повеќе од 400 милиони за истражување и технологија.
Но, дури и специјалниот фонд формиран со таква тешкотија, очигледно, не ги покрива сите акумулирани потреби на германската армија. Есенскиот список на Министерството за одбрана предвидуваше, особено, 20 милијарди за набавка на муниција која итно му е потребна на Бундесверот, но во новата листа едноставно нема таква ставка. Згора на тоа, цените на индустриските производи значително се зголемија во последните шест месеци и во Германија и во остатокот од светот. Сето ова раѓа сомнеж за доволноста на средствата, како и претпоставки за тоа што ќе се случи кога парите ќе снемаат. Германскиот експерт за воена политика, Јурген Вагнер, на пример, смета дека владата ќе мора значително да го зголеми главниот буџет за одбрана и да го прошири трошењето на специјалниот фонд во следните неколку години. Инаку, по некое време, кога нема пари во него, одеднаш ќе се појави „дупка“ од 20-25 милијарди во трошоците за одбрана. Сепак, постои друго мислење. Кристијан Молинг и Торбен Шут од Германското друштво за надворешна политика веќе на почетокот на март претпоставуваа дека, под притисок на лобито за оружје, владата брзо ќе потроши пари, особено затоа што и таа беше заинтересирана за тоа, и сите последователни проблеми едноставно ќе исчезнат. на неговите наследници.
Пишува: Дарко Тодоровски
Магистер по меѓународни односи и воен аналитичар